مقالات

هر آنچه باید در مورد مزونیدل مو بدانید | شرح کامل + موارد مصرف

اگر به هر نقطه از فرش اتاق خود نگاه می کنید، دسته ای مو می بینید شما دچار ریزش مو آن هم از نوع شدید هستید! مزونیدل مو یکی از روش های نوین درمان ریزش مو محسوب می شود،

اما چگونه؟

“مزونیدل مو” چیست؟

مزونیدل مو یک روش تزریقی است. در این روش چندین دارو اعم از ماینوکسیدیل، کافئین، فیناستراید و سایر مواد تقویت کننده ریشه با هم ترکیب می شود.

هدف اصلی مزونیدلینگ مو این است که جریان خون در پوست سر بیشتر شود. این روش برای تنظیم هورمون به خصوص در آقایان گزینه اثربخشی است.

شایعاتی مبنی بر اینکه در مزونیدل مو از کورتون استفاده می شود را باور نکنید و ما همین جا این شایعه را تکذیب می کنیم.

در روش مزونیدلینگ مو از دستگاهی استفاده می شود که عملیات تزریق را در نزدیکی ریشه مو انجام می دهد در واقع به دلیل اینکه بافت مورد هدف تزریق، نزدیک به ریشه مو است نتایج کار بسیار عالی خواهد بود.

در گذشته مزونیدل مو به واسطه دستگاه مزوگان و یا تفنگ های مزوتراپی استفاده می شد و بسیار دردناک بود!

اما امروزه یک دستگاه بی نظیر برای اجرای مزونیدلینگ مو دیده می شود که درد چندانی ندارد.

مزونیدل مو

کاربرد مزونیدل مو؟

کاربرد مزونیدل مو برای درمان ریزش مو است و اما ریزش مو هم فاز بندی خود را دارد.

فاز اول مربوط به فاز رشد مو است که در این فاز موهای سر و بدن رشد می کند و معمولاً طول مدت این فاز تا حدود سه سال نیز به طول می انجامد.

فاز دوم مربوط به کاتاژن است که در واقع در این فاز مو به مرحله بینابینی می رسد و کم کم برای فاز بعدی آماده می شود.

فاز تلوژن مربوط به زمانی است که مو دچار ریزش می شود و فولیکول مو به فاز استراحت فرو می رود.

کاربرد مزونیدل مو زمانی که مو شروع به ریزش غیر عادی می کند بررسی می شود یعنی پوست سر پیدا بوده و دیگر ریزش مو وضعیت استاندارد فاز تلوژن را ندارد.

در این میان، استرس و بیماری های حاد و یا کاهش وزن شدید، شایع ترین دلایل ریز مو هستند و مزونیدلینگ مو کمک می کند که مو بتواند به فاز آناژن باز گردد.

در صورتی که ریزش موی شما هورمونی تشخیص داده شد علاوه بر درمان هورمونی می بایست در کنار آن روش مزوتراپی را برای کنترل ریزش مو و رویش مجدد موها امتحان کنید و از نتیجه بی نظیر آن بهره مند شوید.

مواد لازم مزونیدل مو

برای انجام پروسه مزونیدل مو بر روی پوست سر نیاز به مواد دارویی است که به صورت ترکیبی و به شکل تزریقی استفاده می شود.

پزشک معالج از کوکتل های مزوتراپی استفاده می کند. این کوکتل ها شامل ویتامین های مورد نظر برای رشد مجدد مو و همینطور تقویت کننده قوی هستند.

مواد به کار رفته برای مزونیدل مو بر اساس مشکل بیمار متفاوت است.

اما به طور کلی در این روش از مواد مغذی شامل عصاره برخی از گیاهان دارویی و پروتئین ها استفاده می شود و اسید آمینه های مورد نظر برای تقویت ریشه و ساقه مو نیز ترکیب می شود.

• ویتامین های موجود در مزونیدلینگ مو: بیوتین، ویتامین B5 و ویتامین ث است.

• عصاره گیاهان موجود در مزونیدل مو: شامل چهار گیاه جینسینگ، جینکوبیلوبا، نخل اره ای و رزماری است. این عصاره ها به صورت روغنی در مزوتراپی استفاده می شود و مکانیزم اصلی به کار رفته در هر 4 گیاه افزایش خون رسانی است.

موضوع جالب اینکه گیاه نخل اره ای که در مزونیدل مو استفاده می شود سبب می شود که اثرات مخرب هورمون دی هیدرو تستوسترون کاهش یابد این عصاره برای مزونیدلینگ موی مردان اثربخشی خوبی دارد.

• پروتئین های موجود در مزونیدل مو: برخی از محلول هایی که در مزونیدلینگ مو استفاده می شود شامل پروتئین های گیاهی هستند و معمولاً از حبوبات به خصوص نخود تهیه می شوند. از سوی دیگر در مو پروتئین کراتین وجود دارد و تزریق کراتین به مو سبب تقویت ریشه ها شده و ضخامت تار مو را بیشتر می کند.

از سوی دیگر گاه در مزونیدلینگ مو از اسید امینه هایی شامل سیستئین و تائورین و متیونین استفاده می شود

این اسید آمینه ها اغلب دارای گوگرد هستند و سبب می شود که سلامت مو برگردد. ریزش و نازکی مو در بیشتر افراد به دلیل کمبود اسید آمینه است.

مزونیدل مو

دستگاه مزونیدل مو

از دستگاهی برای مزونیدل مو استفاده می شود که آسیبی به پوست سر وارد نمی کند و همینطور درد کمی دارد.

ترکیبات لازم برای مزونیدل مو وارد دستگاه می شود. عملیات مزونیدل معمولاً در زیر لایه اپیدرم صورت می گیرد و بین لایه چربی و بافت پوست پخش می شود. تزریق به واسطه آمپول بوده و از سوزن های استریل استفاده می شود.

زمان مورد نیاز برای مزونیدلینگ مو بر اساس ابعاد کف سر سنجیده شده و معمولاً بین 10 الی 30 دقیق متغیر است.

یکی از ترکیباتی که در مزونیدلینگ مو استفاده می شود بیوکانین A است که در واقع نوعی ایزوفلاون قوی محسوب می شود به طوری که جلوی کچلی کف سر را می گیرند این ماده از شبدر قرمز تهیه می شود.

کار با دستگاه مزونیدلینگ مو نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد و می بایست پوست سر بیمار تمیز باشد.

معمولاً ابعاد دستگاه کوچک است و حمل و نقل آسانی دارد. زاویه قرار گیری سوزن بر روی کف سر از مواردی است که در مزونیدل مو می بایست رعایت شود.

این دستگاه با سر سوزن های مختلف تولید و عرضه می شود و آپشن های مخصوصی نیز برای آن طراحی و اجرا می شود.

موارد مصرف مزونیدل

افرادی که درگیر ریزش مو و یا نازکی شدید تارهای مو هستند می توانند از مزونیدل مو استفاده کنند اما به طور کلی کسانی که قصد تقویت موهای خود را دارند نیز می توانند این روش را انتخاب کنند.

در این روش برای کسب اطمینان بیشتر و نتیجه بهتر می بایست از طریق پزشک، آزمایش خون و تست های تخصصی که در خصوص ریزش مو صورت می گیرد انجام شود و عامل اصلی ریزش یا نازکی مو ریشه یابی شود و در نهایت مزونیدلینگ مو در کنار سایر روش های درمانی اجرا شود.

کسانی که درگیر ریزش مو ارثی هستند نیز تا حدودی می توانند از مزونیدلینگ مو نتیجه بگیرند

اما نیاز به مشاوره از سوی پزشک معالج است به طوری که موقعیت کف سر فرد مشخص شود و همینطور میزان آسیب موجود در ریشه و ساقه مو نیز ارزیابی شود.

موضوع دیگر در خصوص روزنه های پوستی است که بر روی کف سر دیده می شود که عملیات مزونیدل مو را تا حد زیادی آسانتر و اثرگذارتر می کند.

مزونیدل مو سبب کلاژن سازی بهتر برای سطح پوست نیز می شود و به استحکام ریشه مو کمک زیادی می کند.

بانوان باردار که پس از زایمان درگیر ریزش مو هستند می توانند از نتایج بی نظیر مزونیدلینگ مو استفاده کنند.

مزونیدل مو

زمان ترمیم مو یا دوره نقاهت

معمولاً تعداد جلسات و فاصله ای که بین جلسات در نظر گرفته می شود از سوی پزشک درمانگر مشخص می شود اما در شرایط معمول 12 جلسه مزونیدلینگ مو به صورت یک بار در هفته در نظر گرفته می شود و شرایط تکرار آن نیز به صورت هر ساله یا هر چند سال یکبار است.

نگران دوره نقاهت مزونیدل مو نباشید چون بسیار کوتاه است و شما در حدود 4 الی 6 روز پس از مزونیدلینگ مو می توانید فعالیت های روزانه و طبیعی خود را آغاز کنید.

اما نیاز است یک سری مراقبت های لازم پس از این عمل صورت بگیرد.

نیاز است که از کرم های ترمیم کننده استفاده کنید اما دقت کنید که در استفاده از این کرم ها نباید افراط داشته باشید. این کرم ها از سوی پزشک تجویز می شود.

بهتر است این کار در فصول سرد سال صورت بگیرد چون کمتر در معرض تابش نور آفتاب خواهید بود.

پس از انجام مزونیدلینگ مو می بایست تا مدت ها از سشوار مو پرهیز کنید چون گرمای سشوار سبب تحریک و التهاب ناحیه مورد نظر میگیرد.

تا 24 ساعت پس از انجام مزونیدل مو نباید فعالیت های سنگین داشته باشید. به هیچ عنوان نباید در آب کلردار شنا کنید و همینطور محل درمان نباید مالیده یا ماساژ داده شود.

جلسات قابل تکرار مزونیدل مو

یکی از سوالاتی که در خصوص مزونیدلینگ مو پرسیده می شود اینکه این روش را تا چند جلسه می توان تکرار کرد؟

مزوتراپی به طور کلی در حدود 10 الی 15 جلسه قابل تکرار است که پزشک تشخیص می دهد که آیا هر هفته تکرار شود و یا هر دو هفته و سه هفته یکبار، این کار صورت بگیرد.

بیمار به هیچ وجه نباید در وسط درمان، وقفه ایجاد کند و یا درمان را متوقف سازد.

مزونیدل مو یک روش بدون درد و کم تهاجمی محسوب می شود به طوری که با رشد بیشتر موها، حجم مو نیز بیشتر می شود و سبب می شود، فولیکول های مو نیز تقویت یابند و به طور کلی سطح درخشش و تازگی مو نیز بیشتر شود.

از سوی دیگر مزونیدلینگ مو سبب می شود که از پوسته پوسته شدن کف سر جلوگیری شود و ریسک آلرژی در این روش کمتر از روش های دیگر است و چیزی به اسم تداخل دارویی برای آن معنی ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonهمین حالا تماس بگیرید